הגדרה: מחקר פעולה
מאפשר אפוא לאנשי המעשה להשקיף על המציאות באופן שונה ולקחת חלק פעיל בעיצובה
מחדש. מחקר פעולה נועד להבין מה עושים בני אדם אחרים במציאות מסוימת שהם חיים בה
ולתת להבנות אלה משמעות מכלילה (לוי, ד. 2006).
מחקר פעולה בחינוך זו
תכנית מעגלית, אשר מתקיימת בה הערכה- תצפית ראיון, תכנון- ניתוח נתונים, הסקת
מסקנות. הוראה- ביצוע הוראה מעקב ותיעוד. כלי מאפשר למורה לאתר ולזהות ממדים
קיימים וחסרים בהוראה-למידה. מחקר פעולה מאפשר לעקוב ולהעריך את ביצוע התכנית
ותוצריה המצופים, כל אלו ניתן לעשות בעזרת תצפית תוך כדי עבודה וניתוח תוצרים.
המורה מזהה בעיה כלשהי שעמה הוא אמור להתמודד, בשלב הראשון המורה מתעד את המצב
בעזרת כלים מחקריים ומנתח את הנתונים שאסף. בשלב השני המורה מתכנן ומבצע שינוי,
כאשר הוא מקפיד לתעד ולנתח. בתום ניתוח הנתונים המורה מבצע שלב שלישי- הגדרת
הבעיה. מטרת המחקר לפי מיכל צלרמאייר היא לעזור למורה וכן לפתוח בפניו אפשרויות
שונות של התמודדות עם הבעיה. מחקר פעולה מאפשר למורה ללמוד את המתרחש בבית ספרו ולהחליט כיצד להפוך אותו למקום
טוב יותר עבור התלמידים. כמו כן המחקר מעמיק ומרחיב את הבנת המורה החוקר את הבעיה
המקצועית המעסיקה אותו. (צלרמאייר, מ. 2011)
בקורס "הערכת טכנולוגיית ידע" בהנחיית
הד"ר ליאת אייל התבקשנו לכתוב בעיה אשר מציפה אותנו בתחום המקצועי כמורות,
שאלת מחקר ודרכי פעולה. כמורת שילוב בתחום השפה בבית הספר שבו הנני מלמדת הבנתי,
כי הבעיה שעמה אני מתמודדת ומציפה אותי בכל יום היא צמצום הפער הלימודי בתחום השפה
של תלמידי השילוב אשר אובחנו כלקויי למידה ועברו ועדת שילוב, שבה הוחלט שעות שילוב
לתלמידים אלו. לרוב העזרה שניתנת היא בתחום בית הספר בלבד, בנוסף התגלו פערים
במיפוי השכבתי בתחום השפה, במקרים רבים ההתקדמות איטית ולתלמיד יש קושי בהשלמת
הפערים, מה שגורם לתסכול רב בקרב המורות לשילוב. תלמידים אלו מקבלים כ-3 שעות שבועיות, כאשר
הלמידה נעשית בדרך מגוונת ועשירה, תוך התייחסות לכל תלמיד והקשיים שלו. לצערי שעות
אלו אינן מספיקות ומקשות על התלמיד לצמצם את הפער השפתי ביחס לבני כיתתו. שאלת
המחקר בנושא שבחרתי לבדוק: "כיצד נפתור את בעיית הקושי בתחום השפה, כך ששלוש
שעות שבועיות יהוו עבורם למידה משמעותית, תוך שילוב שיטות חדשות בעולם התקשוב".
דרכי הפעולה: שימוש בעזרת תקשוב אשר, יכלול
סרטונים ופעולות מתוקשבות, הכנת תכנית תח"י (תכנית חינוכית יחידנית), שיתוף
מחנכת הכיתה ומורות מקצועיות בתחום השפה בבניית התוכנית והבאתה לכיתה, הבאת
אסטרטגיות שנלמדו בשיעורי השילוב לידיי יישום, לכל המקצועות בתחום השפה.
לסיכום: ייחודו של מחקר פעולה:
מאפשר למורה לאתר את הסיבות לקשיים בלתי צפויים
ולפערים שבין התכנון לפעולה ותוצריה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה