למידהמתוקשבת מהי? למידה
אשר נתמכת במקורות מידע מרוחקים המקושרים אל הלומדים באמצעות תקשורת מחשבים.
סביבה לימודית מתוקשבת מהי? סביבה עתירה טכנולוגיה, המזמנת למידה אחרת בתוך הכיתה עצמה וכן פותחת
אפשרות ללמידה מרחוק- כגון הבית. לשימוש במאגרי מידע אינטרנטיים (משרד החינוך
2007).
בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" בהנחיית
המרצה דר' אתי כוכבי התבקשנו לבחור סביבה לימודית מתוקשבת ולהעריך אותה בעזרת
מחוון המתבסס על המקורות הבאים: Nachmias et al 1998; Anderson 2003; Buyukozkan
et al, 2007. מחוון זה בעצם דרש מאתנו
לבחון בצורה מעמיקה סביבה לימודית בעזרת הקריטריונים הבאים: ממד תיאורי, ממד
פדגוגי, ממד תוכן, תקשורת, תיאור כללי של האתר והפעילויות שבו, הערכה כללית שלכם באיזו מידה
האתר מומלץ ללמידה? המחוון בעצם בא לבדוק יחידת
לימוד מתוקשבת הן מבינת תקשוב וטכנולוגיה והן מבחינה פדגוגית.
תחילה בחרתי יחד עם חברתי לימור מור את
סביבת הלימוד המתוקשבת "הסוד של מיה" - האתר הסוד של מיה מיועד לילדים
בגלאי 3-7 שנמצאים בדרך לרכישת השפה העברית, האנגלית ופעולות ראשוניות בחשבון.
האתר מסייע בפיתוח ניצני אוריינות- טרום קריאה וכתיבה, בפיתוח שפה וידע על העולם,
בפיתוח ניצני חשיבה מתמטית ומושגים בסיסיים בחשבון. מדור של אי האותיות- ישנן
משחקי אותיות שמטרתן להכין את הילדים לקריאה ולכתיבה, מדור של משחקי חשבון
שמטרתו לעסוק בנושאים הקשורים בהיבט כמותי של מספרים . מדור שנקרא "לונה
פארק" ובו אוסף מרהיב של פעילויות ושעשועונים שאת אופן הפעלתם הילדים
מגלים בעצמם. מדור של אנגלית- ההפעלה במרחב בצורה משחקית, תוך שימוש בשירים
ובפעילויות מהנות ומשעשעות. מדור סיפורי התנ"ך- המטרה היא לחבר את
הילדים את התנ"ך. מדור מוסיקה- משחקים שבהם הילדים יוצרים צלילים
ומנגינות. כמו כן, יש באתר מרכז יצירה המאפשר לכל ילד ליצור יצירה הכוללת
טקסט, אפילו אם אינו יודע לכתוב. האתר מאפשר לכל ילד לשמור את היצירות שלו ולשלוח
אותן בדאר אלקטרוני, באמצעות ממשק מתאים לילדים, לקרובי משפחה וחברים. האתר
מזמן את הילדים הצעירים לחוות חוויות הצלחה. להורים ישנה שליטה ואחריות על הנעשה
באתר, כלומר בזמן שהילדים גולשים באתר ההורים יכולים לדעת כמה פעמים נכנסו לאתר
הילדים, כמה זמן שחקו ומתי יצאו מהאתר. כמו כן ההורים יכולים להיות רגועים היות
ובאתר אין כלל פרסומות ואפשרויות ללחוץ על דברים מחוץ לאתר. "הסוד של מיה"
היא סביבת למידה שאינו משתמש בכלי web2
ולכן אין אפשרות למורה להכניס תכנים אישיים שלו.
במהלך תהליך זה הבנתי, כי הוראה בסביבת למידה
מתוקשבת מושתת על עקרונות פדגוגיים של למידה איכותית ויעילה, כגון- הקניית
מיומנויות חיוניות במציאות העכשווית והעתידית, פיתוח של יכולת חשיבה מסדר גבוהה,
פיתוח לומד עצמאי וגמישות מחשבתית המאפשרת הסתגלות מהירה בסביבה משתנה.
חשוב לדעת כמחנכים, כי ההפיכה הטכנולוגית
אשר מתרחשת סביבנו מחייבת אותנו לנסות ללכת על-פי הכללים שהיא מתווה ולא לנסות
להילחם בה. כמו כן המחשב אינו מחליף את האמצעי הלמידה המוכרים (המחנכים), אלא
מצטרף אליהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה